Registrering og import af biler til Frankrig

27. juli 2013

"GRÆNSEPLADEBILER" -
- mere rigtig god orientering herom fra en af vore læsere

Hej Peter,

 

Svaret på dit spørgsmål er meget kort, idet grænseplader IKKE længere eksisterer i Danmark!

 

Jeg har undersøgt dette i både 2012 og 2013, og der er to muligheder hvis man vil have en bil ud af DK, og ind i et andet land, f.eks. FR.

 

Hvis du køber en FABRIKSNY bil hos en dansk forhandler UDEN afgift, skal du selv sørge for at afhente bilen (uden nummerplader) hos forhandleren, og du skal selv bekoste transporten ud af DK. Bilen må du gerne selv transportere på en dertil indrettet trailer, eller lade den transportere på en biltransport (bekosteligt).

 

Jeg har selv importeret to biler til FR, den ene fra DK og den anden fra USA, begge biler havde tidligere haft nummerplader på.

 

Den danske bil lod jeg vurdere af SKAT i DK, og det gik ganske godt, idet SKAT vurderede den højere end den pris jeg havde anskaffet den til, hvilket betød at jeg fik mere tilbage i afgift end der var restgæld, hvilket igen betød at jeg fik bilen gratis i FR.

 

Rent praktisk kørte min søn og jeg bilen ud af DK og ned til FR, hvor jeg i forvejen havde bestilt tid til et syn (controle technique), bilen gik direkte igennem syn, og med synsattesten gik jeg op Præfekten, medbringende den danske registreringsattest og Certifikat D'Conformité (som man mig bekendt ikke kiggede på).

 

Præfekten sagde jeg skulle betale moms, men da jeg svarede at der jo allerede var betalt moms en gang i DK (EU) frafaldt man dette.

Den afgift der skal betales, beregnes efter en skala afhængig af hvor mange CV fiscale motoren har, (skattehestekræfter afhængig af motorens størrelse), jeg tror min danske bil havde 7 skattehestekræfter, min amerikanske havde 25! Er bilen evt. over 10 år gammel, betaler man kun det halve.

 

Afgiften blev betalt med en check, og jeg fik på stedet en midlertidig håndskreven "registreringsattest" med min nye franske nummerplade, og med denne seddel gik jeg til Norauto, der på 30 sekunder lavede de nye franske plader.

 

Disse blev monteret, og min søn fløj retur til DK med de gamle danske plader, som blev afleveret til SKAT med en kopi af de franske papirer. SKAT sendte mig derefter en check på afgiften.

 

Bilen fra USA kunne leveres i København eller Århus for 900,00 dollar, men hos Centralregistret oplyste man mig, at jeg ikke kunne få grænseplader på, hvorfor det anslået min. ville koste kr. 225.000 i afgift at få bilen til DK.

 

Bilen blev derfor leveret i Le Havre til samme pris 900,00 dollar. Jeg havde i forvejen betalt den franske moms 19,6 % og afgiften på CV fiscale. Præfekten ville også have en Certifikat D'Conformité, og her var det lidt svært, da min bil aldrig officielt havde været importeret i hverken DK eller FR. Bilen en Lincoln Town Car laves af Ford, men hverken Ford i DK eller i FR vill hjælpe. Gode råd var dyre, så jeg ringede til Ford i Canada, og en venlig mand der (af tysk afstamning) lavede uden beregning de nødvendige papirer på FRANSK.

 

Jeg hentede bilen i havnen i Le Havre og kørte den til syn i samme by (bestilt i forvejen), den fejlfri synsattest faxede jeg til Præfekten, der faxede en midlertidig registreringsattest retur. Med denne i hånden fik jeg lavet nye franske nummerplader, og kørte derefter hjem.  

 

Hvis man idag vil importere en bil fra USA, kan det nu betale sig at få den sendt til England, idet det er billigere at få den ind den vej.

 

Frankrig har også nu indført en ordning med BONUS/MALUS hvor man udover at betale CV fiscale, betaler en afgift afhængig af hvor meget co2 bilen udleder, en stor tung 4-hjulstrækker er derfor meget dyr.

 

Det korte af det lange, måske er det meget nemmere for læseren at købe bilen "fiks og færdig" i Frankrig?

 

Venlig hilsen

 

Lars Myrup Stender

6, Lieu dit Coindrias

33860 Reignac 

 

En stor tak til Lars Myrup for denne orientering.




26. juli 2013

GRÆNSEPLADEBILER...

Der er kommet rigtig mange gode tilbagemeldinger om grænsepladebiler - hvilket vi naturligvis er glade for - og her er endnu en fra en af vore læsere:

Nedenstående på basis af, at du allerede er registreret som bosat i Frankrig.

Købte bil i DK, betalte kun for 24 timers grænseplader hos Autoforhandleren og bilen blev stående hos forhandleren.


Derefter tog jeg til Frankrigi 2008 og

Besøgte det stedlige Impots medbringende faktura, hvor jeg havde omregnet det danske beløb til Euro, betalte derefter fransk moms.


Derefter videre til det stedlige Prefecture, hvor jeg medbragte kvitteringen for betalt moms. typegodkendelse på bilen (den får du fra din bilforhandler), udfyldte en formular på Prefecture, viste mit pas samt elregning (bevis for hvor du bor) og


Derefter betalte jeg ’registreringsafgiften’ som er lidt forskellig afhængig af CV.

Fik derefter et foreløbigt bevis (certificat d' immatriculation), så jeg med dette i hånden kunne gå ned i ’Hælebaren’ og få lavet nummerplader, som jeg tog med til Danmark og fik påsat bilen.


Pakkede min bil og kørte til Frankrig.


Og selvfølgelig havde du tegnet fransk bilforsikring forinden !



.

 

26. juli 2013

GRÆNSEPLADEBILER...

En læser skriver:

 

Vi har lige hentet en bil i DK, og proceduren er helt rigtig. Dog kan jeg tilføje, at der ikke længere er noget der hedder grænseplader for personer der er fastboende i Frankrig. I dag skal man have europæiske prøveplader på, men det må leverandøren sørge for. Vores prøveplader var gyldige i 5 dage. M.h.til registreringsattest, " carte grise ". Så betaler man i dag afgift efter hvor meget bilen forurener, ( kulilteudledning ) . 250 euros slipper man vist ikke med mere. :-(

 

Med venlig hilsen og tak for alle dine oplysninger.      Doris Terp

En stor tak for endnu et bidrag til LES DANOIS.



.

25. juli 2013

GRÆNSEPLADEBIL...

I netop udsendte nyhedsbrev nr 98 er der omtale af grænsepladebiler.

En anden af vore læsere - Franz Mazanti - har sendt os følgende orientering som LES DANOIS siger tusind tak for.

 

En af læserne har spørgsmål om import af grænsepladebil til Frankrig.
Anden læser har bidraget med nyttige oplysninger. 


Vi har et par gange købt bil i DK, og vil hermed komme med yderligere oplysninger:
Hvis bilen er/skal købes i DK er det billigere at foretage registrering i Frankrig først.
Man kan f. eks. købe bilen pr. telefon.. Få faktura og bilens papirer (dåbsattest)tilsendt. Det er vigtigt at det på faktura
kan ses at det er en dansk faktura (dKR.) Det findes også kroner andre steder end i DK.
Så kan man følge anden læsers opskrift og få nummerpladerne. Dem tager man så med til DK.
Hvis man i DK skal have grænseplader og  dermed forsikring er der en omkostning på kr. 3 - 4.000,-.
Når først grænsepladerne er på bilen, skal man ud af landet i løbet af kort tid.
Den franske moms er 19,6 % ( hvis den ikke er hævet endnu)
Registreringsomkostningen er baseret på motorstørrelse (CV) og er forskellig i de enkelte departementer.
Endelig er der en engangs økoafgift. Jeg kender ikke den nøjagtige omkostning - den ændres hvert år.
Men en bil der udleder under 135 gr. CO2 pr. Km (ca.-tal) er afgiftfri.
Store biler med stort udledningsværdi kan være ret dyr (Euro 2500 og mere) og nogle af de mest forurenende tillige med en årlig afgift.
Se
www.service-public.fr

Håber dette  kan blive til hjælp.



Med venlig hilsen
 
Franz Mazanti
140, Route de Comps                   Engvejen 13, Houstrup
83830 Bargemon                         6830 Nr. Nebel
Frankrig                                       Danmark
Tlf:: +33 (0)9 54 33 97 67         +45 74 53 27 53  + 45 42 27 74 20

- og denne information på fransk:


Taux d'émission de CO₂ par kilomètre Montant du malus en 2012 Montant du malus en 2013
 

Malus et taxe CO₂ pour les véhicules polluants

Mise à jour le 28.05.2013 - Direction de l'information légale et administrative (Premier ministre)

Principe

Une écotaxe dite malus et une taxe dite taxe CO₂sanctionnent financièrement l'acquisition ou la location (sous conditions) d'un véhicule particulier (VP) neuf ou d'occasion polluant, en fonction de la quantité de dioxyde de carbone (CO₂) émise par le véhicule. À ces taxes s'ajoute, les années suivant l'achat ou la location, le paiement d'une taxe annuelle sur la détention de VP polluants pour les véhicules dont le taux de CO₂ est le plus élevé.

Première immatriculation d'un véhicule polluant

Le paiement de l'écotaxe additionnelle (malus) sur le certificat d'immatriculation (ex-carte grise) se fait lors de l'immatriculation d'un véhicule particulierpolluant :

  • acheté ou loué (avec option d'achat de longue de 2 ans minimum) neuf en France,
  • ou acheté d'occasion à l'étranger et importé en France.

Ce paiement a lieu lors de l'immatriculation. C'est l'année de l'immatriculation qui compte, pas la date de commande ou d'achat.
Pour les véhicules introduits en France après avoir été immatriculés dans un autre pays, la taxe est réduite d'un dixième par année entamée depuis cette 1ère immatriculation.
Si l'immatriculation est faite par le concessionnaire, le malus est inclus dans la facture dans la catégorie des "frais d'immatriculation". Si l'acheteur fait lui-même la démarche en préfecture, le malus est réglé en même temps que le certificat d'immatriculation.
La taxe est calculée en fonction du nombre de grammes de CO₂ émis par kilomètre.
Pour connaître ce niveau d'émission, il est possible d'utiliser le téléservice en indiquant, la marque, le modèle et la version de la voiture.
Pour les véhicules ayant fait l'objet d'une réception communautaire, les montants du malus sont les suivants :

 

Tableau 1 relatif à la fiche F19911

Taux d'émission de CO par kilomètre

Montant du malus en 2012

Montant du malus en 2013

Inférieur ou égal à 135 grammes

0 €

0 €

Entre 136 et 140 grammes

0 €

100 €

Entre 141 et 145 grammes

200 €

300 €

Entre 146 et 150 grammes

200 €

400 €

Entre 151 et 155 grammes

500 €

1 000 €

Entre 156 et 175 grammes

750 €

1 500 €

Entre 176 et 180 grammes

750 €

2 000 €

Entre 181 et 185 grammes

1300 €

2 600 €

Entre 186 et 190 grammes

1300 €

3 000 €

Entre 191 et 200 grammes

2300 €

5 000 €

Entre 201 et 230 grammes

2300 €

6 000 €

Plus de 230 grammes

3600 €

6 000 €


Pour les véhicules n'ayant pas fait l'objet d'une réception communautaire, les montants sont les suivants :

 

Tableau 2 relatif à la fiche F19911

Puissance fiscale

Montant du malus en 2013

Inférieure ou égale à 5 CV

0 €

6 et 7 CV

800 €

8 et 9 CV

1400 €

10 et 11 CV

2600 €

De 12 à 16 CV inclus

4600 €

Plus de 16 CV

6000 €

 

Haut





.